Plättar och syltbad

_DSC4015

_DSC4016

_DSC4018

Ni vet när barnen älskar sylt så pass mycket att de glömmer innebörden i det svenska ordet ”lagom”.

Plättar till lunch idag alltså.

Gör plättar minst en gång i veckan numera. Barnen älskar det och äter väldigt bra. Och näringsmässigt är det ett förhållandevis bra innehåll i plättar och pannkakor jämfört med många andra ”snabbluncher”. Kalcium, B12 och D-vitamin får man i sig och de innehåller även bra med protein från både mjölken och äggen.

Vid sylten stannar möjligtvis det nyttiga i och med sockerhalten, även om denna björnbärssylt är hemkokt och gjord på en mindre andel socker än de som säljs i affärerna. Ibland serverar vi plättarna med skivad frukt istället. Så får de små liven i sig ännu fler bra vitaminer.

Och glöm inte testa bananpannkakor. Mums! Här finns ett superenkelt recept.

Och i det här inlägget finns ett recept på Chiasylt som är bland det enklaste du kan göra. Och inget socker krävs. Och den är såklart god. Jättegod! Testa den! Perfekt till pannkakor och plättar. Och annat som kräver en ordentlig syltklick.

Vad det blir för middag idag är en annan femma. Andreas är iväg med min knasiga telefon till Applebutiken på Emporia (batteriet fortsätter bråka så skulle tro att det behövs bytas), och handlar mat med sig hem. Vi pratade lite lätt om hemlagad pizza tidigare så vi får väl se vad han dyker upp med.

DSC_1585

Avslutar i vanlig ordning med en mumsig pizzabild från förra året.

Puss

Lämna ett svar