Hemmagjord müsli/granola

DSC_8621

Fick lite inspiration från en vän som hade lagt ut bild på sin hemmagjorda müsli på Facebook. Så gott tänkte jag! Det måste jag prova! Och så himla enkelt det var.

Fröer och gryn har jag alltid hemma, men tog en runda till affären för att inhandla lite nötter och torkad frukt att lägga i också. Vill man inte ha nötter eller är allergisk så får du givetvis skippa det.

Detta blir en ganska stor sats, ca 2 liter får man ut av det här receptet beroende på hur mycket ”extra” (t.ex. torkad frukt) man lägger i på slutet.

DSC_8562DSC_8624

Hemmagjord müsli

Ca 2 liter

1,5 liter blandade gryn (t.ex. havregryn, rågflingor, kruskakli)
3 dl frö (t.ex. solrosfrö, pumpafrö, linfrö)
3 dl neutrala osaltade nötter (t.ex. hasselnötter, valnötter, paranötter)
5 msk neutral olja (t.ex. rapsolja)
2 dl vatten
2 msk honung
Eventuellt torkad frukt i önskad mängd

Sätt ugnen på 170 grader varmluft.

Grovhacka nötterna och blanda dessa med fröerna och grynen i en stor bunke. Blanda samman olja, vatten och honung i en skål vid sidan om och häll detta över de torra ingredienserna. Blanda noga runt med hjälp av händerna, det är enklast.

Fördela müsliblandningen på två plåtar. Rosta müslin i ca 25 minuter, men var noga med att röra om ofta så att det inte bränns (ca var 5:e eller 10:e minut). När blandningen känns torr och frasig är det klart. Låt svalna.

Häll över müslin i en ny bunke och blanda eventuellt ner lite torkad frukt eller annat gott. Häll upp i rena burkar.

Facebook
Instagram

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *